_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet måndag 21 augusti 2017

Ändring av ekonomin och livssituationen. Över 10.000kr av lönen ska sparas rakt in till portföljen!


För någon dag sedan kom jag hem från Norge för att börja arbeta i Sverige igen, för iallafall nått år framåt.
Med det sagt passar jag även på att förnya mina ekonomi- mål och mitt sparande. B.l.a ökar jag inbetalningen från lönekontot till portföljen från 8.000kr till 13.000kr månaden. Med enkel mattematik så ska det betyda 5000 kr extra in till portföljen varje månad. Då kommer jag även upp till 60 procent av lönen in till portföljen!














Sparandet uppdateras, så även framtidsutsikterna och tiden det lär ta för mig att uppnå mina mål.


Med den gamla budgeten skulle det se ut som så att på 8% årlig avkastning skulle det ta ca 11år.








Med det utökade tillskottet av pengar till portföljen så sänker vi tiden det tar från 11år till 8år.








Efter 11 år skulle jag ha tjänat ihop nästan 2.000.000 kronor efter den gamla budgeten.









Men med den nya budgeten kommer det (även här med hjälp av ränta på ränta effekten) skjutas till ca enmiljon kronor extra så vi då landar på 3.000.000 kronor.






Som vi ser enligt kalkylatorn från rikatillsammans så kommer jag då upp till tremiljoner kronor, 3000.000kr.

Om jag även vill använda mig av "4% regeln" så ska jag behöva tremiljoner kronor,
vilket är den summan jag med den nya budgeten ska lyckas komma upp till.




Pang och bom säger jag. Det kommer säkert bli extremt tight och jag har som sagt inte levt efter denna budget än. Men jag har räknat in sparande till både nöje och resekonto. Så jag kommer fortsatt framöver leva på nästan som vanligt. Det närmaste året kommer jag iallafall inte att resa iväg och ta semester!

Jag sänker även mina utgifter från 7000kr månaden till 6000kr månaden.
Jag utökar "budgetmål" från 100.000kr om året till 150.000kr om året.


Läs mer under flikarna "Mål" och "Om mig"

























____________________________________________________________________________________________________________

Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget och hela bloggen. ↓☺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar






Vill du synas här? Ta kontakt!