_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet måndag 10 augusti 2020

Investeringar [Juli] - Sålt Latour

Uppdatering 10 augusti. 

Investeringar Juli och under månaden sålde jag giganten Latour.

Norge åter ändrat  Region Skåne som riskregion.
Med det så måste man sitta i karantän under 10 dagar när man ankommit till landet, riktigt surt för mig som nu snart åter vill resa tillbaka för jobb. 

Jag hoppas de ändrar tillbaka innan månaden är slut annars får jag tänka om och försöka få mig lite arbetspass här hemma. 


Men till dess ska jag vara ledig 😇🌞







'Ett hopp för friheten'



***

Uppdatering 10 augusti:

Fick ju aldrig med varför jag sålde Latour och ber om ursäkt för det, skyller på en liten bebis som störde mitt i bloggandet😁

- Jag älskar Latour och jag kan inte förneka att bolaget är ett av de bästa investmentbolagen, speciellt roligt med de onoterade bolagen men aktiekursen har rusat medan de underliggande innehaven inte hängt med.

Latour har under lång tid handlats med premie, det vet vi men så här högt på nästan 40% ( ibindex.se/ ) är inte vanligt. Visst kan det vara så att kursen stannar av och de underliggande innehaven kommer ikapp och premien därmed minskar.

Även om värderingen svängt och svänger under året och man har kunnat köpa med rabatt under årens gång så har det inte varit ofta och har jag missat mina chanser. 

I.o.m det ansåg jag att mitt innehav i bolaget var för lågt och pengarna möjligt kunde göra mer nytta i mina andra befintliga innehav. 

Jag hade kunnat låta bolaget vara kvar och bara fylla på när tillfälle gavs, men jag gjorde valet att sälja och ta vinsten.

Om Latour kommer ner i närheten av rabatt mot substansvärdet så är chansen stor att den får sig en plats i portföljen igen. 

***




Bolagen jag köpte Juli månad blev:
Bolagen är länkade till Avanza där ni kan läsa mer om resp. bolag

Typ av transaktionVärdepapper/beskrivningBeloppValuta
KöpEvolution Gaming Group11 525,00krSEK
KöpEvolution Gaming Group12 335,00krSEK
KöpEvolution Gaming Group50 453,00krSEK
KöpEvolution Gaming Group615,00krSEK
KöpAxfood588,00krSEK
KöpIntrum448,00krSEK
KöpLundin Energy438,00krSEK
KöpCastellum532,00krSEK
KöpSwedbank A586,00krSEK
KöpSEB A533,00krSEK
KöpInvestor A524,00krSEK
KöpIndustrivärden C665,00krSEK
KöpKindred Group579,00krSEK
Köp    Realty Income Corp3687.00  kr      SEK

Sålt Latour                                - 43 064.00 SEK

Totalt
40 444,00 kr


Dessa investeringar ökade mina passiva inkomster med 915,55 kr per år.





Investerat Fonder (genom automatisk överföring)


-Summa: 30 000 Kr 


------------------------------------ - - ---- - - - -
Totalt Investerat: 70 444,00 Kr
------------------------------------ - - ---- - - - -


Under månaden använde jag belåning och utökade därmed mitt Avanza Kredit











*Jag köper och säljer mina aktier och fonder genom Avanza

.

*Bloggen och detta inlägg innehåller affiliatelänkar.








Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget.↓☺

3 kommentarer:

  1. Förstår inte varför du sålde Latour, ett stabilare investmentbolag är svårt att hitta.

    SvaraRadera
  2. Varför sålde du? De är ju alltid dyra och det är det fina med bolaget

    SvaraRadera
  3. Uppdaterat blogginlägget folkens🙃 Fick ju aldrig med en kommentar om varför jag sålde latour och det ber jag om ursäkt för 😊

    SvaraRadera






Vill du synas här? Ta kontakt!