_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet torsdag 12 september 2019

I Norge är vårdyrket ett drömyrke



𝕀 ℕ𝕠𝕣𝕘𝕖 ä𝕣 𝕧å𝕣𝕕𝕪𝕣𝕜𝕖𝕥 𝕖𝕥𝕥 𝕕𝕣ö𝕞𝕪𝕣𝕜𝕖

En ny flik har tillkommit på bloggen & förmodligen gäller den inte den största skalan av läsarna här, men jag kan tänka mig att många känner någon som arbetar inom yrket.





Arbetssituationen & arbetsmiljön hos vårdpersonalen i Sverige är förnedrande. Finns det en lag som förbjuder en viss arbetssituation som en anställd får tåla och inte, så finns det alltid ett tillägg i den lagen som utesluter vårdpersonal.

  • Vårdpersonal ska kunna arbeta 24/h om dygnet & ska kunna ha telefonen på 24/7 utan att få rätt betalt för det. 
  • Dubbelpass som 07:00- 23:00 och åter jobb dagen efter 07:00 är mer regel än undantag.
  • Arbetspass som 12:00- 07:00 dagen efter, för att sedan 5h senare gå på ett kvällspass är heller inte ovanligt. 

Inbeordring är även det mer regel än undantag

Vårdförbundet skriver:

"Beordrat arbete får bara vara ett undantag och ske i nära anslutning till det aktuella arbetstillfället då du inte är i tjänst. Lösningen kan tas till när det inte finns några andra möjligheter."

I Sverige blir vårdpersonal uppringda för beordring eller beordrade under sitt arbetspass att arbeta extra minst en gång i veckan.


Jag själv har varit med om & hört andra vårdpersonal blivit inbeodrade att arbeta medan de stått i kön på matbutiken då de haft 'turen' att  träffa på samordnaren / chefen för arbetsplatsen.

- Ska det verkligen gå så långt att man måste släppa matkorgarna mitt i kön och löpa om man träffar på sin chef eller samordnare i matbutiken?

I Norge må det nästintill en naturkatastrof och eller ett terrorattentat för att det ens ska kunna vara på tal om att beordra in vårdpersonal. 









  • Gratis resa (T/R var 4 vecka)
  • Gratis boende 
  • Gratis HLR-kurs 
  • Pension- & Försäkringar 
  • Rabatt på träningscenter 
  • God service och tät & personlig uppföljning.
  • Sommarbonus på NOK 6.000,- 
  • LÖN runt 295 SEK i timmen, OB-tillägg och semesterpengar tillkommer i timlönen*.


Till den nya fliken (Är egentligen bara en vidarelänk till hemsidan nedan)




Till hemsidan för att läsa mer & skriva upp sig för jobb i Norge





















Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget.↓☺

3 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Denna vecka jobbar jag 68 timmar + 8 timmars utbildning. Fick höra av en läkare att jag ''ser lite sliten ut'', hm undra varför... Har en grundlön på 25000 kr, studielån på 200 000 kr. Dumt nog bor jag en bit ifrån sjukhuset, på landet, så åker bil, blir inte många timmars sömn när man jobbat kvällspass och sedan har ett dagpass dagen efter. Nej, jag valde inte yrket för lönen men hur ska jag orka hjälpa mina patienter att må bättre när jag själv inte mår bra? Det sliter när man får göra flera personers jobb, ofta har jag 10 multisjuka äldre att ta hand om, till det tillkommer oroliga anhöriga som behöver prata. Mina kollegor undersköterskorna kämpar för fullt för att hinna se till att alla får god omvårdnad, samtidigt som jag ska ha stenkoll på vem som skött magen, vem som ätit dåligt, oj nu fick någon ont och behöver smärtlindring, så ringer någon sköterska från kommunen och vill ha rapport om en patient som jag träffat max 3 minuter... Ibland vill man bara tacka för sig och gå därifrån och aldrig komma tillbaka. För det är inte värt det. Jag har 22 kr i OB på kvällen (dvs från kl 19) innan skatt. Har 55 kr i OB på helgen. Det är ett jävla skämt. Går runt ekonomiskt för att jag får in en hel del kvalificerad övertid, men det är på bekostnad av min fritid och mitt familjeliv. Jag älskar mitt jobb men jag känner mig grundlurad, det är inte värt den pissiga lönen med den arbetstyngden. Norge lockar något oerhört just nu.
    / Ella, sjuksköterska

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Ella :)
      - Jag känner verkligen igen din situation och hur du känner över situationen över arbetsmiljön inom sjukvården. Vi är många som känner som vi gör och har det som vi har det.
      Jag har en glimta hopp att vi snart har kommit så långt att vi kommer och kan tvinga våra politiker att se över våra arbetsvillkor och våra löner till det bättre, mycket bättre. Detta då vi just nu är i den tiden då vi får enorma årskullar i pensionsåldern. Vi blir både fler människor, vi blir äldre, men mycket friskare blir vi inte.
      Dessa "små demonstrationer" av undersköterskor och sjuksköterskor som under senaste tiden har varit i Stockholm måste bli fler och större då det är nu det gäller att TVINGA politikerna att göra något åt vårdkrisen.
      Nu är det lönerna som ska höjas, mycket och arbetsvillkoren ska bli bättre, mycket bättre. Med bra lön och bra arbetsvillkor som grund till vår vårdpersonal så kommer mycket av alla andra problem att tyna bort.

      Karensdagen för vårdpersonal ska även den tas bort enligt min personliga åsikt. Detta då man förlorar cirka 1500-2000kr under karensdagen så tar man "ledigt" resten av veckan även om man är frisk efter två dagar då man redan har förlorat så pass mycket pengar.

      I Norge används inte i heller karensdag utan man får betalt från första sjukdagen. Det är just sådana saker som visar att man tar hand om sin befolkning.

      Angående din lön och tilläggen så låter de verkligen inte rättvist, nej. Jag som undersköterska i Sverige har 26.500kr.

      Det som också är någonting som bör ses över i Sverige är att den enda chansen att få upp lönen är att helt enkelt byta kommun. Så har man orken så tar man ett jobb i en kommun och sedan säger upp sig igen av div anledning och tar ett jobb i en grannkommun och jobbar där ett tag för att sedan igen byta kommun igen. Under varje kommunbyte så ska man få en ganska bra lönehöjning.
      Detta är ju det sista den Svenska sjukvården behöver, en massa olika folk in och ut.

      I Norge får man lön efter arbetslivserfarenhet, alltså hur många år man har arbetat (alla yrken under sitt liv räknas in) plus en vanlig årlig procentuell höjning beroende på kommun som tas fram vart år.

      Mvh Utdelningssoftaren.

      Radera
    2. Tack för ditt svar!

      Du har rätt i allt du skriver och jag förstår verkligen varför du har valt att arbeta i Norge. Jag fortsätter kika in på din blogg, imponerad över ditt driv.

      Trevlig helg :)
      / Ella

      Radera






Vill du synas här? Ta kontakt!