_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet torsdag 17 oktober 2019

Löneökning

Jag får i Norge lön efter anciennitet, där alla år jag har arbetat räknas ihop och så efter en årlig ökning efter avtal som kommunen avgör varje år, sk tariffavtaler. Därav har iallafall jag aldrig något lönesamtal.

- Jag tycker detta system är mycket bättre än vad man har i Sverige, för jag hade allvarligt flippat'
om en person med 1 dags erfarenhet skulle få 3-4 tusen mer än mig, vilket är mer regel än undantag i Sverige där nyexaminerade studenter kommer ut i arbetsmarknaden med mångfaldiga procent högre än sina arbetskollegor som varit i yrket 10-15-20 år längre.
Iallafall sjukvården och barnomsorgen i Sverige så vet jag att människor byter kommun av och till, för att tvinga upp lönerna. 




Ska det verkligen vara så att man tar ett jobb för att två, tre månader senare säga upp sig för att ta ett liknande jobb i en annan kommun p.g.a att möjligheten till en löneökning som är värd namnet? 
Jag förstår att kvalitén får sig en höger i dessa yrken när man har det så här och jag förstår verkligen att det inte skulle passa alla yrkesgrupper.

Denna ökningen från kommunen blev detta året 4.61% vilket jag tycker är bra. Det ger mig 1400 kronor extra på min grundlön per månad. 

Så nu har jag som undersköterska i Norge en grundlön på cirka 34.020krツ 

Då är även antalet timmar för heltid lägre än i Sverige. Arbetar jag samma antal timmar så tillbringar det en lön om 35.500-36000kr. 
Jag har lite tankar på att dra mig vidare till Nord-Norge för att testa på att arbeta där, då det ger 4-5000kr extra i lön plus lägre skatt. Återkommer om det framöver. 







Är du Sjuksköterska?
Jobba i Norge!











*Jag köper och säljer mina aktier och fonder genom Avanza



*Bloggen och detta inlägg innehåller affiliatelänkar.








Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget.↓☺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar






Vill du synas här? Ta kontakt!