_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet fredag 26 januari 2018

Min hyra är nu 446kr per månad

Min hyresgäst som har hyrt vardagsrummet de senaste fyra åren har som sagt flyttat ut. Sedan dess har jag då letat för fullt efter någon vettig person som jag kan tänka mig bo med och därmed hyra ut till. Av 20- 30 svar per dag så är kanske 1-2 personer vettiga, så det var inte en lätt uppgift, det såg liknande ut för fyra år sedan. Idag har jag iallafall skrivit kontrakt med en person så jag hoppas allt är klappat och klart. Man vet ju aldrig med folk, men jag hoppas det går bra. Jag tror och hoppas att jag har hittat rätt och min magkänsla säger att han är ordentlig. Framtiden får utvisa ;)


- Det viktigaste är att lägenheten hålls ren och att hyran betalas i tid.



















I samma veva då jag lade ut annonsen om uthyrning av rummet så passade jag på att höja hyran med 725kr för rummet. Jag sänker då min egna boendekostnad ganska rejält.
Från 1171kr månaden till 446kr per månad.

Total boendekostnad:
2.090kr till 1.365krBredband, el och försäkringar inkluderat.
- Inte illa pinkat anser jag själv!

(För att göra det enkelt: originalhyran för lägenheten ligger på 5446kr per månad. Jag hyr ut ett rum för 5000kr per månad och låter därmed hyresgästen stå för 92% av hyran).

Mina utgifter totalt sänks från 6000Kr till 5500Kr per månad (jämnar uppåt), då ingår alla utgifter.
* Alla boendekostnader inkl allt som EL, bredband och försäkringar.
* Mat, kläder, mobil och övrigt.





____________________________________________________________________________________________________________

Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget och hela bloggen. ↓☺

2 kommentarer:

  1. Tja! Intressant ämne, har också funderat på det där. Hur tycker det har fungerat, varit något strul? Hur gör du med försäkring, täcker din försäkring om dinhyresgäst tex skulle sätta eld på huset? Bor du i hyresrätt eller BR? Får mana vilken hyra man vill, är det risk att hyresgästen kräver tillbaka hyra? Delar ni kök?

    Sorry för många frågor ;) Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihetsmaskinen. Jag tycker det har fungerat väldigt bra, jag kanske har haft lite tur också. Den senaste bodde nästan 4 år. Han var väldigt noga med betalningen men han höll tyvärr inte så rent efter sig även om sa åt honom. Jag arbetade och levde så pass mycket på andra sidan Sveriges gränser så jag såg genom fingrade på det. Hade jag varit hemma mer hade jag fått hitta någon annan.
      - Hur den nya blir vet jag ju inte än, men hoppas på det bästa. Även om jag nu ska säga upp mig igen från arbetet i Sverige och ta mig tillbaka i Norge och den nya arbetar utomlands halva månaden så är sådana detaljer viktiga, iallafall för mig.

      Hemförsäkringen ska täcka det, den ska även täcka om en vän, din mormor eller din hund råkar bränna ner kåken, byta försäkringsbolag annars. Hemförsäkringen ska även ge alla hyresgäster samma skydd som dig av grundskyddet där till exempel reseförsäkring, skada och brott ingår.
      Jag förtydligar: Man måste ringa sitt hemförsäkringsbolag och skriva in alla sina hyresgäster för att försäkringen ska gälla även dom så de även har ett skydd.

      Jag bor i hyresrätt.

      Hyran måste vara skälig. Egentligen 50/50. Jag har lagt hyran vad rummet kostar per kvadratmeter och lagt på 15% i möbelslitage. Jag är nästan 1000Kr för mycket vad jag egentligen får hyra ut för, men anser det är småpotatis om man jämför med andra.

      Hyresgäst kan begära pengar tillbaka om hyresnämnden anser ocker. Har själv bara läst om detta när det gäller folk som hyrt ut sina 1:or i bland annat Stockholm för 15-20.000kr per månad och lägenheten har egentligen kostat kanske 7.000kr per månad. Då gäller det ju hela lägenheten. Man får väl ha lite sunt förnuft så klarar man sig.

      Vi delar kök och badrum.

      mvh Utdelningssoftaren :)

      Radera






Vill du synas här? Ta kontakt!