_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet söndag 3 juni 2018

Lön och sparande


Sitter hemma med full lön då patienten jag tillfälligt har hand om har åkt in på sjukhus.
Detta är min tredje dag jag legat i parken och solat med lön. Inte helt fel 😎🌞

Ny vecka imorgon så får se vad som komma skall. Blir säkert andra uppdrag då de vill ha ut mig på jobb då jag kostar en hel del pengar för kommunen. Jag hoppas iallafall att inte patienten får komma komma tillbaka hem då det var ett uppdrag som jag tyckte var allt för psykiskt påfrestande.












Tillbaka till lön och sparande för majmånad =)

Lön: 30 772,04Kr (netto)
Sparande: Automatisk överföring till portföljen [12.500Kr]: 41% av mina aktiva inkomster överfördes maj månad till portföljen.


[Kommentar] En helt okej undersköterskelön tycker jag och tycker allmänt att vårdlönerna för undersköterskor minimum ska ligga på denna nivå. 161.5h arbetstid. En hel del helgdagar, övertid och andra OB- tillägg trycker upp lönen denna månad.







*Jag köper och säljer mina aktier och fonder genom Avanza.


*Bloggen och detta inlägg innehåller affiliatelänkar.






Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget.↓☺

6 kommentarer:

  1. what. Menar du att som en outbildad person utan högre utbildning får 30k efter skatt i månaden?
    snacka om att jag har slösat bort ett helt liv. haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Robert. Förstår inte helt hur jag ska tolka din kommentar.
      Det finns många yrken där man kan få 30k netto utan att behöva läsa till kebab-tekniker. Nu handlar mitt inlägg om vården och undersköterskor där b.l.a våra grannländer Danmark och Norge ligger långt före hur man tar hand om sin vårdpersonal. Både inom arbetsmiljö och de högre lönerna. Sedan är de som arbetar inom sjukvården inte outbildade, de har läst i skola ett antal år och möjligen även vidareutbildat sig. De vet hur man tar hand om sjuka personer och de räddar livet på våra nära och kära om en olycka skett.

      Radera
    2. Går väl att ta lite hur som. Kan vara min 20åriga erfarenhet av att sjukvården är totalt värdelös. Tänker då på läkare inte sjuksköterskor eller undersköterskor.
      Så hoppas du kan ursäkta min syn på det hela.

      Min förvåning är att ingen av de sjuksköterskor jag känner har en lön på 30k efter skatt. Jag fattar väl att det är skillnad på avdelningar och arbetsuppgifter. Men att det var sådan skillnad hade jag inte anat.
      Förövrigt tycker jag att det inte ska vara någon skillnad på 3årig ingenjör, polis eller sjuksköterska lönemässigt. Att försöka ta upp att "läkare" räddar liv försvinner snabbt mot de liv ingenjörer räddar. Viktigt att påpeka att jag själv inte är ingenjör.

      Radera
    3. Synd du tycker det, för det finns väldigt bra läkare där ute. Fast visst, är det något speciellt så måste man kanske prova sig på olika läkare och kanske till och med byta kommun eller kanske till och med land för att få den vården man vill ha.
      Det jag inte tycker är bra är mer politiskt.

      Ang lönen så är det som skrivet i inlägget att det är en hel del storhelger i Norge som tryckt upp lönen den månaden.
      Men visst, en undersköterska som arbetar 90% dagtjänst här i Norge tjänar lika mycket som en undersköterska som arbetar 100% natt i Sverige.
      - Det finns ju en anledning varför jag arbetar i Norge. Sjukvården i Sverige är under all kritik, både för patienter men även för vårdpersonalen där arbetsmiljön är under all kritik, speciellt för den lönen man får. Men som sagt, det är politiskt.

      Radera
  2. Bra jobbat! Jag uppskattar er alla inom vården och ni gör ett grymt jobb! Ni förtjänar all respekt och bra lön.

    Frihetsmaskinen – Ekonomiskt fri om 3 år

    SvaraRadera






Vill du synas här? Ta kontakt!