_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet torsdag 12 november 2020

Bolåneräntan spikad.

Då är mötet med banken om bolåneräntan avklarad. 

Vi fick en ränta på 1,29% bundet på 3 år med 85% belåning. Vi valde bundet av egen vilja. 1,19 låg den rörliga på.
Livförsäkring fick läggas till, men vi fick internetbanken gratis. 

Från börjar fick vi runt 1.50 men vi lyckades förhandla ner den till 1,29. 

Jag känner mig faktiskt riktigt nöjd med den räntan då jag från start inte ens trodde jag kunde få godkänt ett bolån med den arbetssituationen jag har.




Jag behövde inte ens visa upp mina tre sista månadsinkomster, utan det räckte med deklarationerna från Norge för 2019 och tur är väl det då jag knappt hade någon inkomst under 2020 fram till första bankmötet.

Tanten är mitt i mammaledighet och det gjorde ingenting det i heller. 

Vi gjorde avtal med första och enda storbanken vi gick till och tyvärr testade vi aldrig någon av de andra storbankerna då tiden helt enkelt susade förbi. Slarvigt, jag vet. Men jag tror faktiskt inte vi hade fått ner räntan så mycket mer än den vi fick nu, eller jag inbillar mig det.

Vi testade några andra banker inför mötet (som endast hade telefonsupport + @ nishbanker) då vi ville ha en liten "backup" att luta oss emot men de sa nej direkt då de flesta ville se de sista tre månadslönerna och godkände inte inkomstdeklaration som inkomstintyg. Någon annan bank godkände inte ens utländsk inkomst. 

Nu har även procentsatsen i mitt ena arbetsavtal sänkts då jag inte arbetat så mycket som behövdes under 2020 för att komma upp till den gränsen, så tiden har verkligen varit på min sida. 

Lite Offtopic;

I Norge är det så eller inom det jag håller på med att bemanningsföretagen måste anställa en fast' och man får bestämma en procentsats man vill ha. Vill man arbeta 100% så får man oftast också en tjänst på det, med sk. garantilön. Man måste då vara redo att plocka vilket skitjobb som helst då bemanningsföretagen inte vill betala lön om du bara är hemma.  Har man flax så finns det inga uppdrag och då är man hemma med lön. Hur ofta sker det inom vården liksom.

Det är inget som intresserar mig, jag vill bestämma mina egna uppdrag så jag har också en lite lägre procentsats. Egentligen är det bara något som står på papper så myndigheterna blir glada. Det som sker om man inte kommer upp till den procentsatsen man är satt på är att man antingen måste ta jobb eller säga upp sig fram tills man är intresserad av att arbeta igen. 










*Jag köper och säljer mina aktier och fonder genom Avanza


*Bloggen och detta inlägg innehåller affiliatelänkar.







Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget.↓☺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar






Vill du synas här? Ta kontakt!