_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet tisdag 3 november 2020

Investeringar [Oktober] - Åter aktieköp & slopar ISK


Då har jag åter börjat shoppa svenska aktier så smått igen efter försäljningen av dessa för någon månad sedan och samtidigt slog jag sak i saken och började handla dessa i ett KF-konto

- Jag har sedan en ganska lång tid tillbaka velat fram och tillbaka om jag inte bara skulle handla mina svenska aktier i ett kapitalförsäkringskonto precis som jag gör med mina utländska innehav.




Varför jag funderat på detta är om jag nu skulle flytta utomlands i framtiden så är ett KF att föredra, även om vår familj förmodligen aldrig kommer skriva ut oss på papper' så känns det säkrare att de ligger på ett KF än att de skulle bli tvångsförsålda. 

Lång historia kort så har jag redan nu haft småbekymmer med den svenska byråkratin om att de undrat vart jag egentligen är bosatt då jag arbetar i Norge och vilket land jag befinner mig mest inom. Jisses liksom.

Under försäljningen av mina svenska värdehandlingar för ett bostadsköp så slog jag helt enkelt i spiken i brädet & skapade mig ett nytt KF-konto för mina framtida Svenska innehav.




"Norge - Blå himmel, man kanske ska köpa en trisslott"




Jag ska också komma med en liten notis om uppdaterade blogginlägget Inkomster & Sparande [Oktober] då det faktiskt slank in 10 871,13 kr från den norska skatteåterbäringen under månadens sista dag.

Ett nytt bolag i portföljen; investmentbolaget och månadsutdelaren Cibus fick sig en plats.

- Det blev inte bara svenska aktier denna månad utan en rejäl bunt med amerikanska aktier då Avanza under månaden körde Courtage- fritt! We like.


Bolagen jag köpte Oktober månad blev:
Bolagen är länkade till Avanza där ni kan läsa mer om resp. bolag

Värdepapper/beskrivningAntalBelopp
KöpOmega Healthcare Investors Inc41 067,00 kr
KöpRealty Income Corp105 211,00 kr
KöpApple Inc33 034,00 kr
KöpCoca-Cola Co104 359,00 kr
KöpCibus Nordic Real Estate6913,00 kr
KöpKindred Group8550,00 kr
KöpAxfood2417,00 kr
KöpIntrum2474,00 kr
KöpCastellum3584,00 kr
KöpInvestor A1553,00 kr
KöpIndustrivärden C2473,00 kr

(SåltEVO50 309 kr)
Totalt17 634,84 kr


Dessa investeringar ökade mina passiva inkomster mer xxx kr per år. Fortsatt 50.000kr i likvider från försäljningen från EVO.


Investerat Fonder (genom automatisk överföring)


-Summa: 2000 Kr


------------------------------------ - - ---- - - - -
Totalt Investerat: 19 634.84 Kr
------------------------------------ - - ---- - - - -














*Jag köper och säljer mina aktier och fonder genom Avanza

.

*Bloggen och detta inlägg innehåller affiliatelänkar.








Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget.↓☺

3 kommentarer:

  1. Jag är i samma sits som dig och bor i Sverige men jobbar i Norge, eller ja, åt ett norskt bolag och lönen kommer från Norge men jag är aldrig i landet.
    Hursomhelst, i Norge har dom kommit med nya regler så du som svensk och med skattehemvist i Norge (det räcker att du betalar skatt där, du måste inte bo där för att det ska klassas som skattehemvist) kan inte äga norska bolag genom en svensk bank. Du måste isf äga dom genom en norsk bank, detta hade Avanza glömt att informera om så plötsligt hotade dom med tvångsförsäljning av mina norska innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där låter ju helsjukt så blev nyfiken och försökte hitta mer information utan resultat. Kan du länka till nån sida där det står mer? :)

      - Det skulle inte förvåna mig om det stämmer då man kan skriva en roman om problemen med utländska inkomster medan man är boende i Sverige.

      Radera
    2. Jag har försökt att läsa mig in på det men att få fram norska regler för bank/finans var helt hopplöst. Jag har bara fått det förklarat för mig från Avanzas kundtjänst och efter det så har jag gett upp.

      Radera






Vill du synas här? Ta kontakt!