_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet måndag 5 mars 2018

F*ck off- pengar


Då jag numera inte har en fastinkomst som slinker in varje månad så tänker jag att det är åter dags att införskaffa mig "fuck off- pengar".
- Dessa pengar är om jag skulle behöva använda mer pengar ett par månader än vanligt, om det skulle komma perioder jag inte får arbete, om min hyresgäst skulle få för sig att flytta och jag får problem med att hitta en ny eller helt enkelt att kunna be sin arbetsgivare ett "dra åt helvete" och sluta på bums och ändå veta att man kommer att klara sig ett par månader.

När jag hade fastinkomst så hade jag ca 3 månaders utgifter i buffert.
När jag arbetade inom bemanning så hade jag ca 6 månader.








Jag tänker som nu att jag kommer ha exakt 100.000kr i buffert för att då komma ha råd med mina fasta utgifter och samtidigt kunna investera mina 12.500kr varje månad i 6 månader. Jag kommer alltså kunna vara totalt fri ett halvår om något skulle ske och även kunna investera varje månad, vilket är något jag verkligen vill kunna. Om jag väljer att inte investera under denna period så klarar jag mig 1 år utan arbete, räknat om jag skulle betala full hyra.

Jag gillar egentligen inte att ha så pass mycket pengar liggandes på sparkonton utan någon ränta alls, men för mig är det är bäst att ha en rejäl buffert. Jag har tänkt jag lägger 50.000kr på konto hos min bank med nada ränta och 50.000kr hos Avanza med 0,5%. Då får jag iallafall åtkomst till pengarna snabbt.









*Jag köper och säljer mina aktier och fonder genom Avanza.


*Bloggen och detta inlägg innehåller affiliatelänkar.






Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget.↓☺

2 kommentarer:

  1. Bra tänkt, det kan jag säga för jag tänker likadant! :-p

    I mitt upplägg har jag 10.000kr på min vardagsbank och övriga "fuck-off-pengar" ligger på ett räntekonto på Avanza till 0,5%. Denna funkar även bra som stridskassa ifall något bra läge dyker upp på börsen, men även till om allt skulle skita sig.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Var inte lägga in dem på SBAB till 0,65% ränta?

    SvaraRadera






Vill du synas här? Ta kontakt!