_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet söndag 1 juli 2018

Hip hip hurra! Portföljen 2år!

Det är ingen vanlig dag, för det är portföljens födelsedag! ♬🎜♫...
Portföljen fyller idag två år.

Det är idag exakt två år sedan som jag gjorde min allra första investering, vilket blev Avanza Zero. Det blev även denna dag ett månadspar i denna gratisfond.

Det tog ett par månader innan jag jag tog steget till renodlade aktier och mitt första aktieköp blev HM ☺️









Jag ser även i historiken att jag faktiskt köpte och sålde Ericsson under en och samma dag med hela 7 kr vinst! Minus courtage... Hehe. Denna transaktion gjordes då senhöst 2016.

Under denna höst köptes och såldes en himla massa olika aktier och fonder hejvilt.
Historiken under dessa månader ser faktiskt ut som rena vilda västern.

Det absolut största misstaget jag känner att jag gjort är väl att jag inte startade alls. Att jag startade så pass sent som jag gjorde, nu när man ser och förstår kraften av vad det kan bli av rätt och sunda investeringar.

Nu kommer väl en del att säga "det är aldrig försent att börja spara" vilket jag håller med om fullt ut! Men jag kan inte låta bli att drömma.

Var hade jag kunnat vara idag om jag bara hade startat tidigare. Med ett leende på läpparna så blir jag nästan lite irriterad på min far som hade kunnat prata mer om börsen och om vad det var för något. Kanske även prata mer om ekonomi och investeringsmöjligheter överlag. Han höll ju ändå på med aktier och fonder.

Jag hade kanske inte hade börjat spara tidigare, men jag hade haft förutsättningarna till det.

Annars har jag väl under de två första åren på börsen gjort alla klassiska misstag som alla andra. Sålt vinnande aktier och köpt förlorarna. Investerat i förhoppningsbolag som ett "proffs" har rekommenderat utan att själv ha läst en sida om bolaget. Paniksålt bolag som gått ner någon procent, paniksålt bolag som visat rött. Köpt fallande knivar (vilket jag även gör än idag till en vis mån) men idag läser jag på mer om bolagen. Försökt mig på att leka trader.

Jag klarade mig ifrån att investera i Bitcoin och Fingerprint iallafall! *klapp på axeln*

Vad som hänt dessa två år i portföljen är väl att den fortsatt är under uppbyggnadsfas och lär säkert alltid vara det till en vis mån. Bolag säljs och bolag läggs till, men i framtiden ska det bli till en mycket mindre nivå än dagens. Jag vill ha långsiktiga bolag i portföljen.

De flesta bolag jag har i portföljen känns som stabila och starka, men allt kan ju hända medan världen förändras. Det är fortsatt några bolag i portföljen som ligger och väntar på säljsidan medan intressanta bolag väntas på köpsidan.

Under 2017 sålde jag alla mina utländska bolag och köpte dessa tillbaka i det då nystartade KF-kontot.

Under dessa två år känner jag att jag blivit mycket mer intresserad av börsen och  även bolag jag inte är investerad i.

Jag blir mer och mer insatt i om vad som sker i ekonomivärlden. Det tack vare er.

Jag följer en rös med ekonomibloggar. Nya tillkommer medan andra lämnar både bloggsvären och börsen. Nu senast gick jag med i Twitter och följer med även där.

Jag har även under året fixat och donat mycket med bloggen och speciellt har jag hållit på mycket med mitt Excel-ark( google spreadsheet ) där jag automatiserat så mycket som möjligt om mina aktier. Där visas då mina aktier med livekurser, nuvarande portföljvärde, framtida utdelningar med summor och mycket mer, helt automatiskt. Jag har även spenderat mycket tid med "spåkulan" som ska försöka visa min utdelning per månad år 2028.

Jag med ingen, eller mycket lite kod-vana så har det betytt mycket googling och många svordomar.

Men kul har det varit. När det fungerat =)



*Nej, nu har jag varit inne för länge och solen skiner. Im Out!*














*Jag köper och säljer mina aktier och fonder genom Avanza

.

*Bloggen och detta inlägg innehåller affiliatelänkar.







Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget.↓☺

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag önskar också att jag börjat mycket tidigare med investeringar på börsen. Det fanns inte på min världskarta förut. Trodde det var svårt och avancerat. Men så var ju inte fallet. Det är absolut bättre sent än aldrig, men visst hade det varit ännu bättre att börja tidigare.

    Jag är också en noob när det gäller kodning och har därför inte gett mig på att få in portföljen i ett Google spreadsheet. Vill göra det men vågar typ inte.
    Är det svårt?
    /Pappa betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa betalar? =) Jag rekommenderar starkt att använda dig av mallar från:

      Stefan Theleniu

      Utdelningssmålänningen

      40procent20ar

      Och en mängd liter kaffe från Starbucks ;)

      Radera
    2. Kaffe från Starbucks har jag inte råd med. Men kan ladda upp med eget kaffe ;)
      Då ska jag sätta mig en dag i veckan som kommer och försöka mig på detta!!

      Radera






Vill du synas här? Ta kontakt!