_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet måndag 14 december 2020

Ett Investeringssparkonto blev starten till möjligheterna.

Hade jag aldrig dragit ut och rest där i 25-års åldern så vet jag inte riktigt när jag hade hittat till börsen och investeringar. En möjlighet att förändra sitt egna liv och sin framtid. Det är mäktigt när man tänker på det. 

Som jag skrivit lite om tidigare så började allt med att jag vantrivdes så fruktansvärt med mitt arbete och egentligen över hela tillvaron i mitt liv. Jag tog tjänstledigt och gjorde en jorden-runt resa under sex månader. 

När resan var klar så satte jag ett mål att komma ur ekorrhjulet helt vid min 40-års dag. Jag hade helt enkelt fått nog med jobb jag inte ville göra, på arbetsplatser jag inte ville vara på. Jag sökte friheten.

        Är det bara jag som blir glad av att läsa sådana artiklar?'
Allt fler svenska pensionärer lever på EU:s fattigdomsgräns. Därför så gäller det att ta saken i egna händer: Att säkra sin egna framtid. Vad man nu ens har för planer med sitt sparande om man så sparar till en bostad, en resa, konsumtion, buffert till oföresedda utgifter eller kanske som ovan sagt till en pension med lite guldkant som gör det nödvändigt att lägga undan pengar idag för att kunna ha nytta och njuta av dem senare så ska man inte börja som mig och säkerligen som många andra med att lägga undan dina pengar på ett e-sparkonto eller ett nollräntekonto. Det är garanterat en förlustaffär då inflationen äter upp dina pengar! Det är ingen säker plats att ha dina pengar på helt enkelt.

Gör om, gör rätt! Ett sätt att få bättre avkastning på dina pengar än genom vanligt bankkonto är att köpa aktier eller fonder, nu är det förmodligen många som avstår från att börja spara i dessa värdehandlingar för att det verkar svårt och krångligt, men det är där ett så kallat Investeringssparkonto s.k. ISK-konto' kommer in i bilden. Det är nya tider nu faktiskt. Man behöver inte gå till en bank med en bunte sedlar och köpa ett A4 papper där det står HM 200kr utan du startar din dator eller tar upp din telefon och så har du det du behöver.

Fördelar med ett Investeringssparkonto är att det är supersmidigt och superlätt! Du slipper krångliga moment som att deklarera dina affärer och du slipper fundera på skattekonsekvensen när du gör omplaceringar. Det är helt enkelt inget krångel med deklarationen och det kostar inget att öppna ett ISK. Investeringssparkonto gör det helt enkelt lättare att spara och investera. 

Investeringsparkonton är reserverat för privatpersoner och du har rösträtt vid bolagsstämmor som jag varmt kan rekommendera dig att ta tid till. Både kul och intressant!

Att ha ett regelbundet sparande är viktigt men du behöver inte månadsspara med stora summor för att det till slut ska ha finnas stora summor på kontot. Med återkommande investeringar på relativt säkra bolag så kan man förvänta sig att bygga upp ett stort kapital på egen hand. 

Ett bra sätt är då att börja spara via ett ISK-konto. Du kan läsa mer om ISK på Smartekonomi.se och mycket mera!





Läs mer om ISK - så förbättrar du din ekonomi, spartips och företagande på Smartekonomi.se en superbra sida om sparande och privatekonomi.


















Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget.↓☺

1 kommentar:

  1. Håller helt med om att det blivit mycket smidigare med att investera på börsen. Positiv utveckling, helt klart!🙏

    SvaraRadera






Vill du synas här? Ta kontakt!