_ _ _ _ _______☼ Softarpengen ☼_______ _ _ _ _


🕙 Skrivet torsdag 31 december 2020

Gott nytt år folkens! [Helåret 2020]

Hur gick då börsåret 2020?

- Till att börja med måste jag berätta om vilket år det har varit för mig. Jag har både fått barn och köpt en villa!

Vad jag sedan tyckte om året 2020 i allmänhet kan ni läsa mer om i blogginlägget Slaveriet för ett samhälle som ger en bröstsmärtor.


 





- I.o.m. husköpet så snyltade jag på kapitalet i portföljen vilket jag gjorde kort efter den stora uppgången efter Corona-kraschen. Därav den negativa värdeförändringen för året som syns under nedanförda bildspel. 

Under året hade jag även tankar om att jag ville flytta mina innehav från ISK till KF då jag ville undvika eventuella problem med svenska byråkratin vid en ev. utlandsflytt. Så vid försäljning av mina svenska värdehandlingar till förmån av kontantinsats av huset så slog jag samtidigt till och skapade mig ännu ett kapitalförsäkringskonto och då till mina svenska innehav. 

Alla mina innehav går är nu därmed in på kapitalförsäkringskonton, svenska som utländska.
Jag har dock 1 ISK-konto kvar som ska vara till IPO:s. Jag har lite kredit kvar kopplat till det kontot vilket kan vara bra att ha.

Tyvärr gjorde jag misstaget under den tiden kontona skapades att jag även ansökte om kredit till de nya kontona, problemet var att jag då under en längre period hade arbetat i Norge och då deklarerat allt för lågt i Sverige. Avanza nekade min ansökan och tog även bort den krediten jag hade. Doh! Men inte så mycket att göra åt det nu, och kanske är bäst det :)















Fonderna visar:









Då ska vi se hur det har sett ut med utdelningarna under året :)




Riktigt förbaskat surt att utdelningarna för året minskade med 1.19% från förra året. Riktigt irriterande då jag hade kunnat fylla på tillräckligt med medel i portföljen för att ha boostat upp utdelningarna över 2019 års utdelningar. Men så är det nu och inget jag kan göra åt saken Det lilla negativa tecknet (-) får vara en påminnelse om hur världen och börsen kan jävlas med en.

Utdelningarna för året blev 16 301,31 kr och portföljen har haft en tillväxt på 15% och det är jag absolut nöjd med för året. 

Sparkvoten för 2020 hamnade på 52,31% och genomsnittet sedan 2016 ligger på 43,36%

Visst, under året hade jag fingrarna i syltburken och jag tog av kapitalet och egentligen ska den sparkvoten endast vara en sparkvot för just portföljen. Men man ser en fingervisning.



Antal arbetsmånader per år

Under året har jag även hållit på en hel del med bloggen och min spreadsheet så tryck gärna på flikarna högst upp på bloggen och titta runt. I fliken "om mig" så syns nu min lön för de månaderna jag arbetat och min snittlön /brutto/netto. Där visar även nu att jag har arbetat cirka 8,5 månader på 1 års period.







Snittförmögemnhet/ Besökta länder

Mina utgifter är under uppbyggnad men utgifterna ska vara någorlunda rätt och sist men inte minst så syns även min totala värdeförmögenhet nu under samma flik och även vart jag i min ålder ska ligga någonstans i förmögenhet ツ

- Vilka länder har utdelningssoftaren besökt? Syns nu även här.






Även om jag försvinner i perioder så sker det saker för fullt bakom scenen. Med det sagt önskar jag er alla ett riktigt gott nytt utdelningsår! 2021💓














*Jag köper och säljer mina aktier och fonder genom Avanza


*Bloggen och detta inlägg innehåller affiliatelänkar.







Om det nu är någon som läser denna blogg så hörs vi kanske i kommentarsfältet. PS glöm inte att dela inlägget.↓☺

1 kommentar:

  1. Kul att läsa! Om man får fråga, hur gammal var du när du började med utdelningsaktier?

    Har sedan några år haft fonder. Där är det kul att se pengarna växa såklart. Men har detta år som 25-åring (och fyllt 26) börjat med lite utdelningsaktier. Om man delar upp summan jag fick under 2020 blir det 60 kr i månaden. Eller 8 öre per timme!

    För min del ger ju ett vanligt arbete mycket mer. Där spenderar jag 40 timmar per vecka. Medan mina utdelningsaktier har jag spenderat max 40 timmar i år med. Sedan kommer dessa (förhoppningsvis) ge mig utdelning i många år framöver.

    När jag hade mitt första jobb som 18-åring blev jag sjukt glad över min medelsvenssonlön. Kändes då som att jag var rik. Nu senare år har denna känsla gått över till att vara mer "skönt med lön denna månad igen". Medan mina utdelningar som ger mig 60 kronor i månaden har gett mig samma eufori som 18-åringen i mig.

    Vet inte varför. Konstigt. Men det är kul hursom!

    SvaraRadera






Vill du synas här? Ta kontakt!